Saturday, June 13, 2020

MY LIFE

MY LIFE (lepas spm) part 1

aku kongsi cerita aku lepas spm..
Tahun 2012 aku spm, awal tahun 2013 aku dapa plkn intake 1.. masa plkn aku minta ustazah aku buat satu surat smbung sambung form 6 (STAM).

Surat tu diluluskan aku boleh keluar dari plkn awal dari orang. Rsa seronok je. Bermula hari form 6 tak lama mana pon. Bthan 2 minggu ja aku tak boleh go dah.

Pertengahn bulan 5 aku dpat twran bljar kat melaka. Bncg dgn fmly, semuanya setuju. Swasta kolej tu. Apa kan daya truskan juga sbb msa tu aku masih blur bab sambung belajar. Asal boleh ngaji jauh ja. Haha.

Kami semua yg belajar di kolej melaka tu naik bas dari Sungai Petani, kedah. First time aku menjauh dari fmly, semua org akan rsa sedih. Tpi inilah parent kita semua nk kan, nk tgk anaknya berjaya.

Kisah di kolej melaka( nama kolej aku rahsiakn)
Hari berlarutan hari. Ops, hari pertama malam tu di kolej, kepala aku kena kipas siling. Pening sikit semua pakat tgk aku dan tgk kipas.. kipas K.O.. aku masih duk pening2. Pegang kepala wey darah!!! Aku ni mabuk darah.. kira nk pengsan ja.. roomate aku bawak aku dari tinggkt 7 turun tangga.. p bawa hospital. Kena 4 jahitan. Trima kasih shbat2 aku. Allah masih memberi aku peluang untuk melihat keindahn alam.

Esok nya hari orentasi. Mcam-macam org bgi gelaran pda aku. ‘Kepala angin, stun man, superhero’ jadi femes sikit waktu tu.

Hari demi hari lagi 2 minggu nk final exam. Aku p check knapa nama aku xda dalam senarai kelas B.. lepas tu bila p tgk slip untuk masuk exam.. ambik kau 6 subjek.. subjek dari kelas B hnya 5 ja.. kena buang 2 subjek dan aku kena carry up 3 subjek.. dalam hati ni Allah ja tau wey. So aku kena pindh kelas masuk kelas A. Kena strunggle. Then bila result keluar.. sedih dan bangga sedikit. Bangga bila subjek yg aku kena strunggle aku lulus.. sedih tgk bila satu subjek aku kena repeat paper. Dgn pointer pon rendah. Itu dugaan aku masa belajar. Duk pikir nak benti ja belajar. Buang masa aku belajar.

Membe aku sembg dgn aku nk tukar bidang belajar. Bncg dgn fmly aku, fmly ikutkn apa yg trbaik.. smngat untuk aku bljar smkin naik.

Hujung bulan 12/2013
Aku tukar bidang ambik sijil tahap 2 sistem komputer. Smpai tahap 3 dan terus tahap 4. Tahap 4 levelnya diploma. Da juga dugaan masa bljar ni..

masuk tahun 2014
aku duduj secara haram dekat kamsis. Pihak kamsis dtg buat spot check aku lari p rumah lain. Haha mmg kelkar la dulu. Duit belanja kami tong2 seorang rm10 xcukup roomate yg da duit lebih tambah. Dekat situ aku kenal erti pengorbanan. Aku susah hg tolong.. hg sush aku tolong.. smpai satu tahap aku hack wifi rumah atas.. selama 6 bulan guna free ja. Dh puas cari rumah org lain untuk jadi mangsa seterusnya. Senangkn hidup aku. Tpi tu dlu, sbgai latihan diri sendiri.

tunggu part 2 untuk sambungan

Instagram : benwahab_store
Shopee     : Benwahab Store
Facebook : Ben Wahab




0 comments: