Wednesday, June 11, 2014

Tips : Cara muhasabah diri

Assalamualaikum...
Bagaimana untuk muhasabah diri? Muhasabah diri boleh dilakukan dengan 2 cara:

1.Menilai diri sendiri
 -cara ni sesuai digunakan bagi orang-orang yang mampu berkomunikasi dengan dirinya sendiri, menilai dirinya secara telus dan jujur.Duduk bersendirian dalam suasana yang tenang, sebaiknya pada tengah malam dan beberapa perkara perlu ditanyakan pada dirinya sendiri.
Antaranya:
  • Adakah solat yang aku lakukan selama ini diterima Allah?
  • Adakah puasa Ramadhan yang aku lakukan benar-benar menjadikan aku seorang yang bertakwa?
  • adakah selepas aku melalui Ramadhan aku menjadi lebih baik?
  • Adakah puasa aku diterima oleh Allah?
  • Adakah aku telah mendapat keampunan Allah setelah berlalu Ramadhan?
  • Adakah aku semakin hampir dengan Allah atau semakin jauh daripada-Nya?
2.Membukakan hati dan berlapang dada untuk dinilai oleh orang lain

-Ini kerana orang lain lebih nampak kesalahan yang telah kita lakukan berbanding diri sendir. Cara ini hendaklah oleh orang yang jujur dan ikhlasyang memperbaiki diri kita. Orang yang muka atau kaki bodek tidak boleh membantu untuk menilai dan muhasabah diri kita.

0 comments: